K tomu, abychom mohli objektivně posoudit postavení integrovaného cizince, je nutno v prvé řadě znát celkovou societu třídy. Podrobné vyhodnocení bude zveřejněno po závěrečné konferenci psychologickým týmem vedeným Mgr. Mikulkovou a doc. Chudým. Z pozice ředitele školy uvádíme následující parametry, které umožňují využití získaných výsledků také pro běžnou praxi v preventivní činnosti.
Sociometrickým dotazníkem (podle zadání SOCIOKLIMA) prošlo 90 % tříd. První třídy nebyly tímto způsobem testovány. Celkem jsme tedy získali odpovědi od 80% všech žáků.
Jednotlivé výstupy tříd (viz grafická příloha) byly porovnány mezi s sebou, ale také individuálně na osobnostní charakteristiky integrovaných žáků a na základě individuálních pohovorů s žákem, rodiči i třídními učiteli.
Prostřednictvím statistické analýzy byly odvozeny jisté závislosti, které lze považovat za obecné a které jsou dobrým vodítkem pro vlastní preventivní práci ve třídách.
Některá zjištění :
- Se stoupajícím vyšším zaměřením třídy na úspěch významně klesá kamarádství ve sledované skupině.
- Individuální hodnocení žáka svými spolužáky je jednoznačně dáno jeho chováním, ostatní faktory jako barva pleti, jsou nesignifikantní. To ale neznamená, že v případě problémů se jistá úroveň xenofobních představ rodičů i učitelů nemůže přenést do způsobu reakcí.
- Při využití statistických metod lze velmi dobře odvodit limitní hranice parametrů pro jednotlivé skupiny pro následnou psychologickou intervenci ve skupině.
- Motivace k úspěchu je významně vyšší u mladších věkových skupin, s přibývajícím věkem klesá.
- Z dotazníku vyplývá, že míra násilného chování je nižší, než se běžně udává pro třídní kolektivy s výjimkou jedné třídy, kde bude zajištěna následná intervence.
- Protože vnitřní charakteristika třídy je poměrně podrobná, u každé třídy bude proveden následný rozbor s třídním učitelem a vyhodnocena následná opatření.
- Byly vypracovány případové studie u vybraných žáků, ty však vzhledem k malému vzorku, lze identifikovat, proto nejsou předmětem veřejné části prezentace. Obecně lze konstatovat, že v jednom případě je nutná zásadní intervence vzhledem k psychologické charakteristice žáka. U tohoto žáka byla uplatněna významně vyšší individualizace, byl opakovaně podpořen a zapojen i do aktivit, ve kterých ho ostatní žáci odmítali. Dostal tak plnohodnotnou šanci se podílet na všech i vysoce motivačních aktivitách (zahraniční projekt).